Dagelijks brood: gezonde alternatieven

Brood, daar is wat om te doen. De ene kan het niet missen, de andere eet het nooit. Hoe gezond is brood en wat zijn alternatieven?

In de nieuwe officiële voedingsdriehoek staan groenten en fruit als grootste blok bovenaan. Brood, pasta en aardappelen neem een veel kleinere plaats in. Het is belangrijk om vooral veel groenten (en fruit) te eten. Dus boterhammetjes als ontbijt en bij de lunch is al zeker wat veel van het goede!

Kies bijvoorbeeld voor fruit bij het ontbijt, soep of salade bij de lunch en een groentenrijk gerecht ‘s avonds. Af en toe een stukje brood kan een meerwaarde zijn:

  • als het ambachtelijk gemaakt is en daardoor voldoende tijd kreeg om te rijzen. Bak zelf je brood met biologische onbewerkte bloem, of zoek een goede bakker. Industriële supermalse broden zitten volgepropt met gluten. Ook aan broodbakmixen zijn doorgaans extra gluten toegevoegd. Al kunnen de meeste mensen gerust gluten verdragen, voor iedereen zijn ze in grote hoeveelheden schadelijk èn in zekere zin verslavend. Te beperken dus!
  • kies niet op kleur: donkerder brood is niet perse vezelrijker. Dat geldt vooral weer voor de industriële broden en bloemsoorten (bv waldkorn), die met mout of suikers gekleurd worden. ‘Volkoren’ is wel een beschermde term, volkorenbrood bevat dus vezels.
  • je hebt trouwens niet zozeer de vezels uit brood en granen nodig, maar liever meer vezels uit groenten en fruit.
  • zuurdesembrood heeft extra gezondheidsvoordelen door het fermentatieproces.
  • leer glutenvrije of glutenarme alternatieven kennen, glutenvrij is niet onterecht een modeverschijnsel. Maar zoals steeds met hypes gaat: het leidt tot een aanbod minderwaardige producten in de supermarkt. Kijk ernaar uit bij een goede bakker of … ga zelf aan de slag!

De afgelopen maanden ontwikkelde en testte ik meerdere recepten voor een smaakvol stukje alternatief brood bij de lunch: keto-brood, KH-arm brood van notenpasta, zuurdesembrood (foto), ‘Ymerdrys’ = deens zwart roggezuurdesembrood, glutenarm brood, hartige glutenarme groentencake, … Die recepten deel ik onder in de blogcategorie ‘Dagelijks Brood: gezonde alternatieven‘.

Wie mee met zuurdesembroden aan de slag wil, heeft eerst huiswerk: een zuurdesem opstarten. Daarvoor trek je best 10 tot 14 dagen uit: Neem een glazen bokaal van ongeveer een halve liter inhoud. Meng daarin 50gr biologisch volkoren roggemeel met 50ml lauw zuiver water. Gebruik geen metaal, maar bijvoorbeeld een kunststof pannenlikker. Leg een vochtige doek over het potje en dek af met een (glazen) deksel. Na 24 uur moet je verversen en voeden: je gooit 2/3 weg en vult weer aan met 30-35gr rogge en evenveel water. Zo ga je minstens 5 dagen (liever 10-14) door tot je een geslaagde desem hebt. Lees mijn ervaringen in voorgaande blogs: It’s Alive en Eddy Bakery.

Woon je in de buurt van Antwerpen, dan mag je ook gerust een deeltje van mijn Eddy komen halen, ik moet er toch regelmatig wat van weggooien!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.