Meer groente (en fruit) eten

Op deze zonnige zondag trek ik wat tijd uit om jullie groentjes te leren eten. ‘Dat kunnen we al!’, hoor ik je denken? Mja, als ik de vele publicaties mag geloven, eet minder dan 10% van de belgen voldoende fruit en groente… ruimte voor verbetering dus, daar wil ik mijn steentje toe bijdragen!

Wist je dat een volwassen persoon zijn lijf blij maakt met tot 1kg groenten-fruit per dag, met het hoofdaandeel voor de groenten? Je eet dan vanzelf minder granen, zuivel, vlees en zoetigheid, wat mooi meegenomen is voor de gezondheid, het milieu en het dierenwelzijn.

Groenten regeren
Bij het opstellen van een lijstje, het bedenken van een menu: kies eerst de groenten, dan de rest. Zoek pas in tweede instantie een geschikte partner, zoals vis of vlees of … meer groenten. Zo kom je vanzelf op een heerlijke zomerse maaltijdsalade, een winterse soep of stoofpot of bijvoorbeeld een ovenschotel van seizoensgroenten met een pureetje van meer groenten. “Wat eten we?”, beantwoord je dan met “bloemkool en broccolipuree met een stukje zalm. En nog wat rauwkost.” Jammie.
Plan ook voor de lunch op verplaatsing een groentegerecht, al dan niet met brood erbij.

Laat je verrassen met een pakketje
Bestel een wekelijks pakket groenten en fruit bij een bioboer. Lekker, vers en altijd van het seizoen. Je komt er zeker nieuwe soorten tegen, dat wakkert je creativiteit aan. Nog een bijkomende tip: neem een pakket dat te groot uitvalt voor je gezin en zorg dat je het opeet. De pakketten zijn doorgaans berekend op het gemiddelde groenteverbruik, aangezien dat toch (veel) te laag ligt …

Kweek zelf
Groenten uit eigen moestuin smaken dubbel zo goed. Ook in een kleine tuin kan je wat eetbaars produceren, zoals bijvoorbeeld verse kruiden! Er zijn ook plaatselijke initiatieven, zoals burentuintjes of zelfplukboerderijen.

Hou een seizoenskalender bij de hand en varieer
Via deze link ga je naar de seizoenskalender op de website van VELT, Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. Daar barst het van nog veel meer tips. Kies niet het hele jaar door voor dezelfde groenten, maar varieer volgens de seizoenen. Beter voor het milieu, je gezondheid en je smaakpalet. Wat fruit betreft: kies in de zomer voor fruit van hier (Europa), zoek het in de winter ook iets verder en zet af en toe exotisch fruit op het menu zoals mango, ananas en papaya.

Eet ze de hele dag door
Fruit als ontbijt (of groenten in een smoothie …), soep of salade als lunch, een diner vol geroosterde, gepureerde èn rauwe groenten. En nooit tot één soort beperkt. Zeg nu zelf, dat klinkt toch kleurrijker dan boke-choco, boke-kaas-hesp en pasta-pesto?

Prop ze in onverwachte recepten
Wist je dat je bijvoorbeeld met bananen, zoete aardappel of pompoen kan bakken? Met een lekker natuurzoet resultaat trouwens, zonder suiker of boter! Spinazie of bietjes draai je mee in een hartige pannenkoek (het deeg bedoel ik, met de vulling kan je daarnaast ook aan de slag), bloemkool wordt pizzabodem en wortelen of courgettes lenen zich uitstekend voor een hartige cake of glutenvrij brood.

Feest ermee!
Knabbelgroenten bij de borrel, een groentencrème of -couscous als amuse, een slaatje, soep, puree, zalf, sorbet, … rauw, gestoomd, gemarineerd, geroosterd, gebakken en in alle kleuren en modellen, … groenten verdienen ook tijdens een dineetje de hoofdrol. Met lekker veel groenten smaakt een stuk feestvlees eens zo goed. Het oog wil ook wel wat? Met kleurrijke groenten en fruit scoor je een stuk beter dan met de bruintinten van vlees en brood, toch?

Zin in meer gezonde tips en inspiratie? Hou deze blog in het oog, volg een kookworkshop of mini-lessenreeks. Info verschijnt op deze site.
Uiteraard ook welkom voor individueel voedingsadvies, op afspraak in Wijnegem op woensdag, in Antwerpen op andere dagen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.