Glutenvrij brood: voor iedereen een lekkere en gezonde afwisseling!

Coeliakie of glutenintolerantie is een auto-immuunziekte, waarbij het slijmvlies van de dunne darm beschadigd raakt door het eten van gluten. Gluten zijn eiwitten die we aantreffen in granen als tarwe, spelt, rogge en gerst. De ziekte komt niet vaak voor. Gelukkig maar, want het is geen pretje om levenslang alle gluten te moeten mijden uit je voeding! Maar … gluten zijn wel voor iedereen belastend, al worden dus weinigen er echt ziek van. Als je veel gluten eet, kan je gezondheid daar op termijn toch onder lijden. En de westerse voeding zit er bomvol mee. Gluten zorgen namelijk voor dat mooi gerezen, zachte broodkruim waar wij van houden! In erg veel producten wordt tarwe verwerkt als voordelig vulmiddel, aan tarwemeel en bloem worden gluten toegevoegd, industrieel brood wordt extra ‘opgepompt’ om nog sneller te rijzen, …

Dat je van (veel) gluten een opgeblazen gevoel kan krijgen, sijpelde al door bij het gevoelige deel van de bevolking. Opspelende darmen worden verward met de voornoemde intolerantie en hopla … glutenvrij is intussen een hype. Verstokte broodeters kijken er meewarig tegenaan en de marketing speelt er handig op in. Naast rekken vol luchtig brood liggen stapels glutenvrije producten: doorgaans raarsmakende, droge of plakkende koek met een verre houdbaarheidsdatum.

Wie ‘geen gluten kan verdragen’ en zich beter voelt bij een ambachtelijk speltbroodje, mag ik geruststellen: geen sprake van coeliakie. Spelt bevat namelijk ook gluten, maar minder dan de massaal geteelde tarwe. Voor de meesten onder ons is er (gelukkig!) geen enkele reden voor een paniekaanval op restaurant of tijdens een etentje onder vrienden: een gezond stel darmen weet zeker blijf met wat gluten uit een lekker stuk brood bij de salade of het korstje rond de kroketten. Geniet ervan, de sfeer aan tafel zal er wel bij varen.

En toch kan ik iedereen warm aanbevelen zich los te maken uit de dagelijkse tarweroutine: een set boterhammen, een belegd broodje als lunch, pasta als avondmaal en tussendoor nog een plakje cake. Qua gluten kan dat tellen!

Het kan een stuk minder met volgende tips:

  • start je dag met fruit, havermout, nootjes en zaden, …
  • denk niet ‘ik mag geen brood eten’, maar denk ‘ik kies voor meer groenten’
  • neem soep, een salade of een ander groentenrijk gerecht als lunch. Met wat vis, een eitje, … en een stukje brood erbij, waarom niet?
  • kies voor traaggerezen brood, bijvoorbeeld zuurdesembrood; kies voor natuurlijke, biologische graansoorten, laat ‘verbeterd’ brood links liggen, bak zelf, varieer je broodkeuze, zoek een ambachtelijke, warme bakker
  • gebruik groentensliertjes (bv courgetti) ipv de gewone tarwepasta of maak eens een groentenpuree of ovenfrietjes van zoete aardappel
  • kook zoveel mogelijk vers, vermijd kant-en-klare gerechten
  • neem geen tussendoortjes
  • bak zelf een smakelijk glutenvrij brood. En kijk, we zijn eindelijk bij het doel van deze blog aanbeland, een receptje delen! 🙂

Nodig:
(je vindt alles in een goede biowinkel!)
– 10gr lijnzaad, gemalen tot meel
– 10gr maanzaadjes
– 30gr kokosmeel of amandelmeel
– 60gr glutenvrij havermeel
– 15gr psyllium vezels
– 5gr wijnsteenbakpoeder
– een snuifje zout
– 2 grote eieren
– 50ml lauw water
– 30gr gesmolten kokosolie

Doen:
Meng alle droge ingrediënten door elkaar. Voeg er het water, de kokosolie en de eitjes bij en meng snel en stevig tot een egaal deeg.
Laat minstens een kwartiertje rusten, het deeg wordt dan dikker omdat de vezels het vocht opslorpen en het broodkruim binding zullen geven. Breng intussen de oven op een temperatuur van 160°C.
Gebruik een kleine cakevorm, doe het deeg erin en strijk de bovenzijde wat glad.
Of maak met natte handen een bol en leg die op een bakplaat met bakpapier.
Bak het broodje in ongeveer 50′ gaar.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.