Winterdip, denk drie keer D!

De dagen worden al stilaan langer, maar een oud spreekwoord zegt: ‘als de dagen lengen, gaat de winter strengen. We zijn dus nog niet aan de lente toe, en je zou niet de enige zijn die het moeilijk krijgt met het barre weer en de korte dagen, … de winterdip ligt op de loer!

Daarom enkele adviezen: drie tips met de D van Dip 🙂

Daglicht
Zorg dat je voldoende daglicht krijgt. Welk weer het ook is, ga wat vaker naar buiten. Sporten in de buitenlucht doet wonderen, zeker bij helder weer maar ook als het regent of sneeuwt!
Een speciale lamp of bril kan helpen. Maak er verstandig gebruik van: hou een ritme aan van 12 uur licht / 12 uur donker om je bioritme te ondersteunen. Gebruik die spullen dus liefst in de ochtend en zeker niet na 20 uur. Ook het licht van digitale schermen kan je ‘s avonds beter beperken!
Misschien heb je het geluk dat je een reisje kon boeken naar de zon of een week gaat skiën. Het uitkijken-op-zich kan je al een boost geven, en een week buiten in de zon zal je door de winterdip sleuren! Blijf je toch de hele winter op Belgische bodem, maak jezelf dan blij met iets leuks, spreek af met vrienden, schrijf prettige dingen op. Positieve gedachten geven een positief gevoel!

Donske
Als je je moe voelt, ben je het misschien ook. Simpel. We hebben in de winter nu eenmaal meer slaap nodig. Kruip lekker vroeg in bed met een goed boek, zorg voor een verluchte kamer en een heerlijk warm bed.
Zorg voor mentale en lichamelijke rust, waardoor je goed kan slapen: niet meer snacken ‘s avonds, beperk alcohol en koffie, neem water of een (rustgevende) kruidenthee zonder suiker. Doe een beetje yoga of mediteer, …

Vitamine D
In onze streken loopt iedereen risico op een vitamine D tekort in de winter. We maken die vitamine aan in onze huid, onder invloed van zonlicht, als de zon goed hoog aan de hemel staat. We halen ook een deeltje uit de voeding, zoals uit vette vis. Maar dat is niet voldoende. Zelfs in de zomer zitten we in onze cultuur vaak binnen, waardoor onze reserves in de winter nog sneller uitgeput geraken.
Vitamine D grijpt in op veel processen in het lichaam. Bijvoorbeeld hormonale processen, en laten die nu net verantwoordelijk zijn voor heel wat, o.a. ons blije gevoel!
Zorg dat je gezond eet, met veel groenten en af en toe een stukje vette vis. Neem eventueel een supplement in, maar laat je hierbij zeker begeleiden. Op eigen houtje supplementen kiezen en slikken kan onefficiënt tot riskant zijn. (Op onze site kan je hierover meer lezen onder ‘links’).

Blijf alert: soms is er meer aan de hand dan een onschuldige winterdip. Neem dan contact op met een deskundige!

En bovenal: geniet van wat dit heerlijke seizoen te bieden heeft: ingeduffelde wandelingen, een middag bij het haardvuur, hete thee, hardverwarmende stoofpotjes met winterknollen, …. Berelekker en oergezellig!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.