Granola en kefir voor een perfect ontbijt

Geen beter beeld dan hieronder, om deze blog mee te starten. Over het kommetje vers fruit met granola en kefir waar wij elke dag mee starten:

2016-11-24-ontbijt_1787

Lekker en gezond, en gemakkelijk ook: vers fruit, granola en kefir met geweekte vruchtjes tesamen in een kommetje zwieren voor een volwaardig ontbijt. Maar waar haal je die kefir-dinges en granola? Juist, dat kan je allemaal zelf maken. En ik ga ook vertellen hoe. Je start enkele dagen van tevoren.

Kefir

Kefir is een erg gezonde, friszure melkdrank, die je maakt door melk met melkkefirkorrels (zogenaamde yoghurtbloemetjes) gedurende 24 uur op kamertemperatuur in een afgesloten glazen pot opzij te zetten. Simple comme bonjour! Daarna giet je de ingedikte melk door een plastieken zeef. Je vangt de melk op uiteraard, de korrels blijven achter in de zeef. Doe ze weer in de (schoongemaakte) bokaal, giet er een nieuwe lading melk over en na 24 uur heb je weer kefirdrank. In de koelkast makkelijk een week houdbaar, zo te drinken of met wat honing of siroop, bruikbaar in dressings en andere recepten. Hierna lees je wat ik er nog verder van maak.
Kefirkorrels zetten de lactose van de melk om in allerhande gezonde andere stofjes. Daarom gebruik je beter geen plantaardige melk of lactose-arme melk.
Ik gebruik biologische volle melk.

Meer info vind je op www.melkkefir.nl

2016-11-24-kefir_1771

De korrels zelf – ik vind dat ze een beetje op gekookte bloemkoolroosjes lijken – moet je ergens te pakken krijgen, bijvoorbeeld bij kennissen die er al mee aan de slag zijn. Ze groeien namelijk voortdurend aan, dus af en toe heeft elke kefirproducent wel bloemetjes teveel. Ik ook, als ik er iemand plezier mee kan doen, graag!

Met de kefirdrank maak ik verder een heerlijk kefir-vruchten-potje. Ik heb er eigenlijk geen naam voor. Maar het gaat zo: in een glazen bokaal gaat een handje rozijnen, een handje gedroogde blauwe bessen en een volle eetlepel chiazaad. Je kan ook ander gedroogd fruit gebruiken, of extra smaak toevoegen in de vorm van bijvoorbeeld een halve theelepel speculaaskruiden of kaneel,  go wild! Wij houden het meestal eenvoudig. Het chiazaad is een superfood dat de kefir een beetje extra doet indikken, dus 2 keer gewonnen!
Over die droge ingrediënten gaat ongeveer een halve liter melkkefir, goed omroeren, potje afsluiten, en laten trekken in de koelkast. Een dag, twee, drie, … tot je het opgesmuld hebt!

2016-11-24-kefir_1777

Granola

Helemaal niet moeilijk om zelf te maken, tot 3 weken houdbaar in een afgesloten glazen bokaal. En zo lekker als zelfgemaakt kan je het niet kopen!
Intussen heb je al door dat je wat glazen bokalen nodig hebt…

Nodig:
Kies bij voorkeur biologische ingrediënten!
100gr kokosolie (extra vierge, duurder maar veel gezonder en lekkerder!!)
100gr neutrale vaste honing of agavesiroop of een mengeling van beide
300gr havervlokken
20gr gepofte quinoa (echt een meerwaarde, maar laat het weg als je het niet in huis hebt)
25gr lijnzaad
80gr pitten (zonnebloempitten en/of pompoenpitten)
90gr amandelschilfers
90gr blanke hazelnoten, grofgemalen
1/2tl vanillepoeder (of vervang door enkele druppels vanille-extract)
snuifje zout

Doen:
verwarm de oven voor op 140°C
Doe de kokosolie, de honing/agavesiroop  en het zout in een steelpannetje en laat zachtjes volledig smelten. Meng alle overige ingrediënten in een grote kom, doe er de warme vloeibare olie-honing-siroop bij en meng goed tot alles gelijkmatig bevochtigd is.

Gebruik een bakplaat, eventueel met bakmat of bakpapier. Stort de massa daarop en duw alles gelijkmatig uit tot een dikte van ongeveer 1,5 cm. Duw héél lichtjes aan. Bak dan gedurende 20 minuten. Haal de plaat even uit de oven, duw de goudgekleurde randen naar binnen, haal door elkaar en maak er weer een gelijkmatige massa van. Dit om te zorgen dat alles gelijkmatig bakt. Laat nogmaals 20 minuten bakken.
Laat uit de oven gewoon op de plaat volledig laten afkoelen.

2016-11-24-granola_1751

Doe de gebakken granola in een of twee glazen bokalen. Als alles goed ging, zijn er kleine en grote ‘brokjes’ ontstaan. Grote brokken kan je wat verkruimelen tot een aanvaardbare ontbijtgranenmaat. Maar je kan het ook zo laten, ze zijn namelijk heerlijk als klein koekje!

2016-11-24-granola_1753

En dan zalig wakker worden …

… met een kopje koffie of thee terwijl je vers seizoensfruit schoonmaakt en in stukjes versnijdt. Doe in ontbijtkommen, zet op tafel samen met je bokaal vruchten-kefir en zelfgebakken granola.

Goeiemorgen!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.